A készségesség, mint profit termelő erőforrás
Cégfejlesztés 2021. július 28. 12:00 Vaszari András
A készségesség egyfajta hozzáállás másokhoz. Az embernek emberhez való viszonya. Az embereknek emberekhez való viszonya. Magunknak vagy munkatársainknak az ügyfelekhez, vásárlókhoz, üzleti partnerekhez és minden más érdekgazdához való viszonya, amit a másik fél a mindennapokban a magatartásunkon illetve a viselkedésünkön keresztül érzékel.
Magatartás, viselkedés
Mivel a cég illetve szervezet ahol dolgozunk „emberekből áll”, ezért a sikeres működés szempontjából meghatározó az, hogy hogyan viszonyulunk másokhoz. Készségtelen emberekhez mi magunk sem szívesen fordulunk segítségért, még kevésbé információért. Ezzel ugyanígy vannak mások is.
A depresszív kommunikáció, egy-egy verbális gyomros, rossz panaszkezelés, nem megfelelő konfliktuskezelés, netán kioktatás - a pozitív kimenetet magában rejtő ügyfél edukálás helyett -, rontja üzleti lehetőségeinket.
A készségesség korrekt rendelkezésre állást jelent, nincs benne „nyálasság”, nincs benne műviség. Jelenti azt is, hogy a magángondok nem érződnek. Képzeljük el, hogy ha egy színházi előadáson – amiben mondjuk szerepel huszonöt színész -, a színészek privátéletbeli gondjai átjönnének az előadáson. Azt hiszem, egy ilyen színház rövid időn belül becsukhatná a kapuit.
Persze mindenkinek lehet rossz napja, kelhet fel ballábbal, kínozhatja betegség, gyötörheti allergia, szakíthatott a párjával, összerúghatta a port az anyósával. Nem ennek a tagadásáról van szó, hanem egyfajta emberi hozzáállásról, ami az érzékelés szintjén megy át az ügyfelekhez.
A szervezeti készségesség kultúrája
Fontos az is, hogy az egész céget/szervezetet jellemezze a benne dolgozók, mint munkatársak, egymás iránti elköteleződése. Ez ágyaz meg a szervezeti készségesség kultúrájának. S ha egymással készségesek vagyunk szervezeti-vállalati szinten, akkor zsigerileg készségesek vagyunk az ügyfelekkel, vevőkkel, üzleti partnerekkel is. Ez ilyenkor azért megy könnyen, mert nem kell magatartást váltanunk – hiszen mindig ilyenek vagyunk.
Ha szervezeten belül nem vagyunk készségesek egymással, akkor kifelé, amikor például valamilyen érdekből készségesnek akarunk látszani, - a váltás kényszerűsége miatt - sem fog sikerülni másmilyennek mutatkoznunk.
A készségesség igényének gazdasági alapja és eredménye
Miért fontos a készségesség? Ma mindenből túlkínálat van a piacokon. Pillanatok alatt lecserélhetők vagyunk, leszámítva, ha valamilyen abszolút egyedi, csúcs- vagy hiányterméket állítunk elő, illetve abszolút egyedi, csúcs- vagy hiányszolgáltatást kínálunk. De ez nem jelenti azt, hogy ebben a helyzetben sem kell készségesnek lennünk. Sőt! A hírnevünket bukhatjuk a készségesség hiányával. Gazdasági kárunk pedig egy, a miénket helyettesítő, termék vagy szolgáltatás igénybevételével keletkezhet.
Érdemes arról is tudnunk, hogy sok területen tervezett a túltermelés és a túlkínálat a választékbővítés miatt (pl. divatipar). Túl sok a szolgáltató is. Szinte minden cégnek, szervezetnek, vállalatnak, vállalkozásnak vannak le nem kötött kapacitásai. Ezekben az esetekben közel azonos kondíciók esetén a készségesség dönthet a mi javunkra.
Mivel lehet kitűnni, az ügyfeleket, vásárlókat, üzleti partnereket megszerezni és magunkhoz kötni? Leginkább a készségességgel, egy olyan típusú emberi magatartással és viselkedéssel, ami vonzóvá tesz bennünket mások számára. Azért, hogy minket válasszanak.